Komodo en Gili T

2 december 2013 - Utrecht, Nederland

Honey I'm home!!
Ik heb een fantastische reis en levenservaring gehad. De meeste mensen weten wel dat deze reis meer was dan alleen maar vakantie. Voor mij was dit de reis waar ik mezelf weer kon vinden en erachter wilde komen wat ik wil in m'n leven en waar ik gelukkig van word. En ik denk dat dat redelijk gelukt is.

Op Gili T ben ik dat Australische meisje tegengekomen, Mariya heet ze. Zij bleek voor mij een heel belangrijk persoon die me heeft geholpen dingen helder te zien en de dingen die me dwars zaten te confronteren ipv weg te lopen of te onderdrukken. We hebben een sterke vriendschap opgebouwd die in t normale leven jaren zou duren. Twee weken lang waren we onafscheidelijk, samen met nog een ander meisje Annie hebben we zoveel gelachen, maar ook veel meegemaakt en gehuild. Het hostel waar ik zat voelde aan als een tweede huis, met veel leuke en lieve mensen. Elke dag heb ik wel een nieuw speciaal iemand ontmoet, die me heeft geholpen de puzzelstukjes op hun plek te krijgen.

Donderdag 14 november had ik de bus en ferry naar Flores geboekt. Zaterdag de 16e begon namelijk de liveaboard bij de Komodo eilanden. De bus en boot rit duurde in totaal ongeveer 34u, verschrikkelijk lang, maar eigenlijk was t helemaal niet zo erg. T was gaaf om de rest van t land te zien en andere plekken en mensen tegen te komen. Lombok en Flores is heel anders dan Bali en Gili. Het is islamitisch en ze zijn minder gewend aan toeristen. Mensen raakten mensen ineens even m'n arm aan of knepen in m'n wang en iedereen, echt iedereen staarde naar me. In t begin voelde ik me erg ongemakkelijk en eenzaam, maar gelukkig kwam ik een ander meisje tegen die ook alleen reisde, dus voelde ik me wat prettiger. Aangekomen in Labuan Bayu, moest ik wat dingen regelen voor mijn liveaboard, want die begon de volgende dag. Daarna zijn we wat gaan eten en kwamen er 2 vrienden van haar, die ook net waren aangekomen in Flores. Bizar toeval, die twee jongens was ik tegengekomen op Gili T en t was heel leuk om ze hier weer tegen t lijf te lopen.

De komodo liveaboard was erg leuk. T was een kleine boot, met 1 ruimte binnenin waar matrassen lagen en we allemaal sliepen, de douche was een inimini wctje waar ik me zittend moest afspoelen, omdat ik m'n kont niet kon keren. T was back to basic, maar ik vond t fantastisch. De crew van de boot was zo lief en behulpzaam en de omgeving was echt prachtig! De andere duikers op de boot waren wat minder, 2 wat oudere vrouwen van middelbare leeftijd, een stel waarvan de vrouw zwanger bleek en ze niet kon duiken en alleen maar chagrijnig was en haar man was een dikke witte kerel die zichzelf fantastisch vond. Gelukkig was Pedro er ook, een vrolijke, gezellige Portugees, die heel toevallig een paar jaar in Utrecht had gewoond. De eerste dag hebben we drie duiken gemaakt en 's avonds was iedereen gesloopt dus zijn we vroeg naar bed gegaan. De volgende dag hebben we wat spectaculairdere duiken gemaakt, met veel, heel veel stroming en ook wat bizarre gebeurtenissen, waar ik veel van geleerd heb en een betere duiker ben geworden. Duiken met heftige stroming is spannend, maar ook heel erg leuk en meer kans op grote dieren. Aan t einde van de laatste duik kwamen we een paar Manta Ray's tegen en ik was zooo blij!! T zijn zulke prachtige dieren, helaas was de stroming te sterk dat we niet lang konden blijven kijken en we weggespoeld werden.  Die avond was t volle maan en hebben we onze eigen full mooi party gemaakt. Met gitaar, Bintang en een prachtige zonsondergang, was t een geslaagde avond.
De laatste dag hebben we twee duiken gemaakt. Aan t einde van de eerste duik, kwamen we drie Manta Ray's tegen die aan de oppervlakte aan t dansen en eten waren. Zoooo mooi, ze kwamen zo dichtbij en bleven om ons heen zwemmen, echt heel bijzonder. Die duik duurde uiteindelijk 76 min omdat we zo lang mogelijk wilden blijven, sommigen hadden nog maar 10 bar over (dat is heeel weinig lucht) maar we waren zo goed als aan de oppervlakte. De laatste duik was een beetje een domper. T was een mackdive, dat is een duik waarbij je op zoek gaat naar allerlei kleine zeediertjes, kreeftjes, slakjes, slangetjes etc. Persoonlijk vind ik hier weinig aan en vind ik dat ik die duik nog best lang volgehouden heb, na 50min op m'n kop gehangen te hebben kreeg ik hoofdpijn en ben ik samen met m'n buddy Pedro terug naar de boot gegaan, haha wat een suffe duik was dat zeg. We sloten de dag af met een hikingtour op 1 van de komodo eilanden, waar ook de unieke komodo Dragons te zien zijn.

Na de liveaboard was mijn plan om naar Kuta in Lombok te gaan. Helaas door teveel gedoe en slecht weer heb ik besloten dat ik Lombok voor gezien liet en terug naar Gili te gaan. Deze keer naar Gili Air, want daar was ik nog niet geweest. Bij aankomst voelde ik me meteen al een stuk beter. Maar Gili Air was niet echt mijn plek. Er waren veel stelletjes en oudere mensen. Ik zat in t goedkoopste hotel dat er was, maar t was nog te duur voor wat ik ervoor terugkreeg. De helft van de hotels en restaurants waren al gesloten door het laagseizoen, dus ook hier voelde ik me niet helemaal happy. Toen heb ik besloten om terug naar Gili T te gaan, want ik voelde er niet veel voor om al terug naar Bali te gaan aangezien het daar ook regende en ik daar alles wel gezien heb. Terug op Gili T, begon de zon te schijnen en was ik blij met m'n keuze. Heb heerlijke laatste dagen gehad, veel mensen ontmoet en veel nagedacht over vanalles en nog wat! Wat een prachtig eiland, met lekker eten, mooie stranden, zonsondergangen en feestjes! Absoluut één van de hoogtepunten van mijn reis!

Thanks voor alle lieve berichtjes en steun! Het voelt heel goed om weer thuis te zijn en kan niet wachten om jullie weer te zien!